minoesjka2

minoesjka's leventje

WE300 – Geuren

imagesCAYP0BCZ

Joke werd wakker. Weer bloed op haar lakens, eigenlijk zoals heel veel ochtenden. In de badkamer nam ze de schade op en ze schrok ervan en kon alleen concluderen dat ze vannacht weer erg actief was geweest. Na het douchen, wat erg pijn deed, pakte ze de grote tube zalf van de dermatoloog en begon te smeren.  Misschien toch maar weer een poosje met washandjes om slapen en een weekje vrij nemen en binnen blijven?

Vroeger stond Joke er nooit bij stil, spoot ze eigenlijk elke dag wel, want lekker ruiken hoorde erbij. Toen wist ze nog niet dat het haar grootste vijand zou gaan worden.

Eerst alleen af en toe een plekje en jeuk op haar huid, daarna plekjes op haar huid, die jeukte, rood waren en soms open gingen.  Van de huisarts naar de dermatoloog met als resultaat de diagnose : allergie! De remedie?  Het ontwijken, maar hoe deed je dat, op een wereld waar iedereen wel wat gebruikt? Moest ze dan kluizenaar worden?  Geen optie! Dus werd ze veroordeeld tot pillen en smeersels.

In de loop der jaren werden dat haar trouwe metgezellen en de laatste jaren was daar een pufje voor haar longen bij gekomen. Immers de klachten verergerde en het ging nu ook op haar longen slaan op sommige momenten.  De verwijzing naar de allergeoloog stond op het kastje in de gang te wachten tot ze het nummer belde om een afspraak te maken.

Terwijl Joke haar ontbijt in de keuken stond klaar te maken, rolde de tranen over haar wangen.  Ze was bang, bang voor de toekomst. Ze hield van mensen, ging er graag mee om en had ze nodig, maar ze waren gevaarlijk voor haar gezondheid, zonder dat ze het wisten. Werd de parfum maar verboden.

Dan zou zij haar leven terug krijgen.

Ook mee doen mee doe? Bij Plato vind je alle deelnemers.

24 juni 2013 - Posted by | Schrijfopdrachten, WE-300

27 reacties »

  1. Oei, dat is heftig. Een moeilijke situatie. Maar voor je gezondheid ga je op den duur echt wel alles doen. Hoewel, ik ken kankerpatiënten die stug doorroken en drinken.
    Een WE om wat langer over na te denken. Erg goed dat je het thema aanroerde.
    En fijn dat je weer mee doet ook :=_

    Reactie door platoonline | 24 juni 2013 | Beantwoorden

  2. Invoelend geschreven. Over dit soort onderwerpen denk je pas na wanneer er iemand in je nabijheid mee geconfronteerd wordt. Ik heb een keer een allergische reactie van de zon gekregen nadat ik parfum gebruikt had. Ik er ruim een week last van gehad. Nu ik jouw bijdrage lees is dat dus eigenlijk “maar” een week… Een mooie WE!
    Knap dat je zelf tekst in de foto bewerkt hebt!

    Reactie door Mirjam Kakelbont | 24 juni 2013 | Beantwoorden

    • Dit verhaal gaat grotendeels over mij, het is wat gedramatiseerd, maar ja, ik ben wel eens bang voor de toekomst, met zo’n heftige allergie!!
      En dat plaatje heb ik (helaas) niet zelf bewerkt:-)

      Reactie door minoesjka2 | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  3. Ja…. ik sta er eigenlijk nooit bij stil, totdat ik er weer eens over lees. Lijkt me vreselijk… parfum is zo’n veelgebruikt goedje. Niet alleen wat mensen opspuiten, maar ook toegevoegd aan wasmiddel en zo. Goeie invulling van deze WE en mooi geschreven.

    Reactie door natasja ('t pumpke) | 24 juni 2013 | Beantwoorden

    • Ja, dat is ook, want hoe vraag je aan mensen of ze rekening met je willen houden, door bijv. geen deodorant te spuiten in een gezamelijke kleedkamer?

      Reactie door minoesjka2 | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  4. Mooie WE. Echt goed geschreven. Je staat er inderdaad niet bij stil hoe vaak parfum gebruikt wordt, lijkt me vreselijk als je daar allergisch aan bent.

    Reactie door Voetje | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  5. Indringende WE. Het lijkt me zwaar waardeloos om last te hebben van zo’n soort allergie. Ooit reed een carpoolmaatje met mij mee naar het werk. Zij kon ook niet tegen parfum, maar de 3e collega in de auto weigerde haar lijfluchtje thuis te laten. Egoïstisch toch?

    Reactie door Marja | 25 juni 2013 | Beantwoorden

    • Ja, zou je zeggen Marja, maar zo zijn er veel mensen. En de meeste zijn bang dat ze gaan stinken als ze geen luchtje ophebben.

      Reactie door minoesjka2 | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  6. Hele sterke We, er zijn luchtjes waar mensen inderdaad letterlijk de lucht van wegblijft of er misselijk van worden. Laat staan de jeuk en uitslag wat jij omschrijft .

    En het kan ieder plots overkomen, reukkaarsen, de geurverspreiders voor in woonkamers, wc , het kan je zomaar hoofdpijn bezorgen .

    Reactie door roadlaura1969 | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  7. Oh wat errug, hoe mooi je we ook!
    Het lijkt me afschuwelijk, in hoofdletters met punten ertussen, om met zo’n allergie te moeten (leren) leven…als dat al ooit lukt!

    Reactie door ♫ Mel☺dy ♫ | 25 juni 2013 | Beantwoorden

    • Tja, je zult wel moeten als je er last van hebt, er mee leven bedoel ik! Het is niet anders, maar zo heeft wel elk huisje zijn kruisje.:-)

      Reactie door minoesjka2 | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  8. Jeetje je zet me aan het denken .Ik gebruik vaak geurtjes en denk er eigenlijk nooit bij na.Wat moeilijk als je zo’n heftige allergie hebt.De uitslag en jeuk ken ik helaas wel ,smeersels genoeg hier bah.

    Reactie door gewoonzoalsikben | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  9. Ik had het een keer toen ik zat te kaarten dat de mevrouw waar ik tegen kaartte gewoon moest stoppen omdat ze niet tegen mijn parfum kon. Eerst deden we er een beetje lacherig over maar het was voor haar echt een groot probleem en dat besefte ik later pas. Ben normaal helemaal niet zo van allerlei geurtjes. En ook niet van iedere dag allerlei badschuims e.d. lijkt me helemaal niet zo goed voor een mens. Mooie WE

    Reactie door gewoonanneke | 25 juni 2013 | Beantwoorden

  10. Wow, ik kan ook wel hinder hebben van opdringerige luchtjes, gelukkig niet in deze mate.
    ik hoop dat het fictie is…
    goede WE

    Reactie door hanneke | 25 juni 2013 | Beantwoorden

    • Helaas, Hanneke …………… dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

      Reactie door minoesjka2 | 26 juni 2013 | Beantwoorden

      • vind ik niet leuk😦
        sterkte

        Reactie door hanneke | 29 juni 2013

  11. Ik ken het in heel lichte mate maar ik weet dat ik vroeger al in paniek raakte wanneer de dames op de parfumafdeling van de Bijenkorf op mij af kwamen.
    Sterke WE.

    Reactie door Rianne | 26 juni 2013 | Beantwoorden

  12. Oei, ik lees dat het geen fictie is. En parfum zit in heel wat zaken, dat maakt het voor jou extra moeilijk.

    Reactie door HansDeZwans | 27 juni 2013 | Beantwoorden

  13. bijzonder zeg hier had ik nog niet eerder iets van gehoord of gelezen.Pffft je zal het maar hebben zeg.
    Goed geschreven WE300

    Reactie door Nannie Hugen | 27 juni 2013 | Beantwoorden

  14. Inderdaad kan parfum behoorlijk de lucht bederven voor degenen die er last van hebben.
    Het ligt er aan hoe sterk de parfum is en welke ,daar heb ik wel van gehoord.
    Goeie WE .
    groetjes, Ria

    Reactie door ria | 27 juni 2013 | Beantwoorden

  15. Een buurvrouw van mij kan ook niet tegen luchtjes, ze krijgt geen jeuk of plekjes maar wordt er helemaal naar van.
    Ook b.v. hyacinthen of lelies kan ze niet verdragen vanwege de zware geur.
    Lijkt me vreselijk als je dit hebt. Sterkte!

    Reactie door Petr@ | 29 juni 2013 | Beantwoorden

  16. Jemig zeg, wat erg. Ik ken wel een paar mensen die helemaal niet tegen de geur van parfum of deo kunnen, maar er echt allergische reacties van krijgen, brrr!

    Reactie door Mrs. T. | 29 juni 2013 | Beantwoorden

  17. Jeetje, wat een ellende…

    Reactie door Anna | 4 juli 2013 | Beantwoorden

  18. Ik ken het niet als allergie voor parfum, maar als bijwerking van bloeddruk-medicijnen.
    Je hebt het levensecht beschreven! Zo bloederig als jij het beschrijft is het bij mij gelukkig nooit geweest, maar die #$*&~!!! JEUK!!!!!
    Bij mij was het een fikse eczeem-aanval nadat ik een tijd in de zon gefietst had. Medicijnen die ik al een hele tijd gebruikte… De dermatoloog vroeg mij bij het eerste onderzoek meteen: gebruik je [dat medicijn]? Ik heb het nu onder controle, al smeer ik nog wel regelmatig zalf om de kwetsbare plekken vet te houden, en soms moet ik er weer even met de zalf van de dermatoloog bij.

    Reactie door Dwarsbongel | 4 juli 2013 | Beantwoorden

  19. Vreselijk om zo’n heftige allergie te hebben. Je staat er inderdaad weinig bij stil als je het zelf niet hebt maar als je dit leest denk je wel even: ‘oei.’ Hoop dat ze ooit een goed middel hiertegen zullen uitvinden.

    Reactie door Rebelse Huisvrouw | 17 juli 2013 | Beantwoorden

  20. Viavia toevallig bij je terecht gekomen. Wat een treffend verhaal! Een vriendin van mij hier in Zweden heeft ook zo’n sterke allergie, gecombineerd met astma. Ze kan niet tegen parfum maar bv koffie zetten is ook lastig! Alles slaat op haar luchtwegen. Ik kende het niet maar heb haar veel gevraagd en houd er zoveel mogelijk rekening mee. Zo heb ik nu naast neutral douchespul ook neutral wasmiddel gebruikt. Parfum gebruik ik niet in haar gezelschap. Helaas zoals iemand al eerder schreef, wil niet iedereen rekening met haar houden! Zo is ze regelmatig ziek door parfumluchtjes! Daarbij loopt ze al met een mondmasker. Bij haar is dit gekomen door lang in vochtige huizen te wonen, schimmel!

    Reactie door Ingrid SE | 14 januari 2014 | Beantwoorden

    • Bedankt voor je reactie. Bij mij is het waarschijnlijk gekomen door uitputting door langdurige stress in mijn jeugd van het immuunsysteem.
      Wel “goed” om te lezen dat ik niet de enige ben met zulke extreme reacties.

      Reactie door minoesjka2 | 16 januari 2014 | Beantwoorden


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 75 andere volgers

