minoesjka2

minoesjka's leventje

Twitterproject

Het museum Rotterdam is in samenwerking met het OorlogsVerzetMuseum Rotterdam 9 mei aan een bijzonder project begonnen.

mei40Rdam

 

Stemmen uit de angstige meidagen van 1940 komen in mei 2013 weer tot leven in een live twitterproject. De berichten zijn gebaseerd op dagboeken, getuigenverhalen en strijdverslagen.  De aanloop tot het grote bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940.

Ik hoorde van dit project op de radio en ik ben het gaan volgen. Van sommige tweets lopen de rilligen over mijn rug. Voor Rotterdam was het al oorlog, zware gevechten in de stad, wanhoop, radeloosheid …………  Een heel klein overzicht van vandaag :

  •  #dagboek Vanmorgen vroeg bommen op de Schietbaanlaan. Er liggen mensen onder het puin.
  •  #dagboek Op de hoek van de Maaskade en de Sleephellingstraat ligt het lijk van een vrouw.Niemand durft het weg te halen.
  •  #strijd Om uitbraak bij de oorlogshandelingen te voorkomen moeten de verscheurende beesten in de Diergaarde worden afgemaakt
  •  #strijd Militairen schieten tot ontzetting van hun verzorgers 7 leeuwen,9 tjigers, 4 panters, 3 jaguars en 2 beren dood.
  •  #strijd De situatie in de Maastunnel wordt ondraaglijk met 3000 angstige burgers en geen sanitaire voorzieningen
  •  #dagboek Twee doden door verdwaalde kogels bij Diergaardesingel. Kom er heelhuids door, eenmaal terug in Schiebroek doodop.

Jaarlijks word ons orkest uit genodigd door een crematorium om daar bij een herdenking van alle doden van de stad (ook die van heden) te spelen.  Altijd een sfeervolle herdenking.

Het wrange is de Enschede de dag daarvoor de verwoesting van zijn stad moet herdenken, maar dan niet dankzij de oorlog maar door de vuurwerkramp.

 

 

12 mei 2013 - Posted by | Nieuws, Overpeinzingen, Persoonlijk

6 reacties »

  1. Dus ook dat gebeurt op twitter. Ik ken het niet want ik ben geen twitteraar. Maar op zich goed dat het daar ook genoemd wordt.

    Reactie door platoonline | 13 mei 2013 | Beantwoorden

  2. Twitter is niet alleen maar ‘oppervlakkig’, er komt ook veel goeds en zinvols voorbij!

    Reactie door ♫ M e l☺d y ♫ | 13 mei 2013 | Beantwoorden

  3. Het zijn inderdaad wel heftige reacties, goed dat er aandacht aan wordt geschonken.

    Reactie door isis45 | 13 mei 2013 | Beantwoorden

  4. Minoesjka in welk rdams museum is dit?
    Als ik het zo leest is dit precies de buurt waar mijn vader en moeder woonde tijdens de oorlog, het oude westen.
    Ik ben erg geintereseerd in deze periode en ben heel benieuwd.
    Is dat dat museum bij Dijkzicht?

    Reactie door Eurootje | 13 mei 2013 | Beantwoorden

  5. Dat is wel bijzonder gedaan eigenlijk het zo eigentijds vertaald. Ik twitter zelf trouwens niet. Alleen snap ik niet helemaal wat die ramp van Enschede er mee te maken heeft. Misschien heb ik wat gemist ???

    Reactie door gewoonanneke | 13 mei 2013 | Beantwoorden

    • Anneke, de dag dat die vuurwerkramp plaats vond was op zaterdag 13 mei, wij zouden (omdat 14 mei op zondag viel) toen spelen bij de herdenkingsdienst van het bombardement van Rotterdam. Over Enschede werd toen ook gesproken, omdat het eigenlijk net gebeurd was ….. dat heeft erg veel indruk op mij gemaakt en daardoor misschien blijf ik die 2 gebeurtenissen aan elkaar linken.

      Reactie door minoesjka2 | 14 mei 2013 | Beantwoorden


Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 76 andere volgers

